Asset Publisher

Return to Full Page

معرفی کتابخانه ها

معرفی کتابخانه ها


دانشگاه بوعلی سینا دارای 9 کتابخانه مجزا است که عبارتند از :
1- کتابخانه مرکزی 2-علوم 3- ادبیات 4- اقتصاد 5-مهندسی  6-کشاورزی 7-هنر و دامپزشکی، 8-شیمی 9-کتابخانه نهاد

 هر یک از این کتابخانه ها در دانشکده مربوطه واقع بوده و کتب تخصصی رشته های موجود در دانشکده را در بر میگیرد. کتابخانه مرکزی: کتب تاریخی، فلسفه، دین و مذهب، رمان و کتابداری

کتابخانه مهندسی : کتب مهندسی مکانیک، صنایع، برق، عمران، کامپیوتر

 کتابخانه هنر و دامپزشکی: کتب مربوط به رشته هنر، معماری و باستان شناسی

کتابخانه کشاورزی: کتب کلیه رشته های مهندسی کشاورزی و گرایشهای مربوط به آن کتابخانه

 کتابخانه ادبیات: کتب کلیه رشته های علوم انسانی

کتابخانه اقتصاد: کتب کلیه رشته های مربوط به اقتصاد و علوم اجتماعی

کتابخانه علوم: کتب رشته های فیزیک، شیمی، ریاضی، زیست شناسی ،زمین شناسی

 کتابخانه شیمی: کتب رشته های شیمی

هر کتابخانه بطور مجزا دارای سالنهایی برای مطالعه است که دانشجویان میتوانند با رعایت مقررات در این سالنها به مطالعه دروس خود بپردازند. همچنین کتابخانه ها دارای مقررات امانت بوده و دانشجویان میتوانند در چارچوب این مقررات کتب مورد نیاز خود را امانت بگیرند.

 کتابخانه مرکزی که قلب اطلاعاتی و کانون پژوهش دانشگاه محسوب می شود در دانشگاه بوعلی سینا در طبقه زیر زمین دانشکده علوم قرار گرفته است و دو سالن به هم پیوسته به مساحت حدود 700 متر مربع فضای بخش خدمات عمومی را تشکیل می دهد. در یکی از این سالنها مخزن کتب فارسی و لاتین و بخش امانت و برگه دان های فارسی و لاتین و نیز کامپیوترها­ی اختصاص یافته برای جستجوی فهرست کتابخانه قرار دارد و در سالن دیگر بخش مرجع لاتین و فارسی برقرار است. بخش امانت مخزن کتب امانی به صورت باز اداره می شود و حدود 120000 جلد کتاب لاتین و فارسی در آن نگهداری می شود. این بخش از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8-17 آماده سرویس دهی است، کتابداران در این بخش فعالیت می کنند و همواره آماده کمک به رفع نیازهای اطلاعاتی شما هستند.
در حال حاضر موضوعات زیر در این بخش قابل دسترسی هستند: فلسفه ، دین و مذهب ، تاریخ ایران وجهان ، جغرافیای تاریخی، زبان و ادبیات ایران و جهان، علوم کامپیوتر، فلسفه علم. موسیقی، سینما، علوم پزشکی و علوم کتابداری و اطلاع رسانی، سایر موضوعات در کتابخانه های دانشکده ای وجود دارند. کتابخانه مرکزی در جهت بر آوردن نیازهای پژوهشی و سرگرمی آمادگی دارد. موجودی کتابخانه پس از فهرست شدن بر روی برگه ها منعکس می شود که به دو صورت برگه­دان و فهرست کامپیوتری قابل دستیابی است. در برگه دان برگه های عنوان، پدید آور و موضوع برای هر کتاب در برگه دان مربوطه و به ترتیب الفبایی قرار داد. این امر سبب می شود مراجعان بتوانند از طریق هر یک از اطلاعات فوق به موجودی کتابخانه دست یابند. مثلاً اگر مراجعی عنوان کتابی را می دانست باید به برگه دان عنوان که برچسب های آبی به ترتیب الفبای حرف اول عنوان روی آنها قرار دارد مراحعه کند. در داخل هر کشو نیز ترتیب الفبایی بر اساس حرف دوم و سوم و ... رعایت شده است. در مورد مولف یا مترجم و موضوعات متعلق به یک کتاب می توان به ترتیب به برگه دان هایی که برچسب زرد‌(برگه مولف) و برچسب صورتی (موضوع) دارند مراجعه کرد و با کمک ترتیب الفبایی برگه مورد نظر را یافت. سپس رده یا کد کتاب را که در گوشه بالای برگه (در مورد کتب فارسی سمت راست و در مورد کتب لاتین سمت چپ) نوشته شده به طور کامل یادداشت کرده و با مراجعه به کتابدار بخش امانت آن را دریافت نمود. در برگه های موضوع، موضوع کتاب با رنگ قرمز در سطر اول نوشته شده است. و در برگه مولف اولین سطر نام مولف است و عنوان در هر دو مورد در سطرهای بعدی قرار دارد. مراجعان عزیز به این نکته توجه کنند و همراه رده کتاب، عنوان آن را نیز به کتابدار ارائه دهند تا سریعتر به کتاب مورد نظر خود برسند. در کنار برگه دان ها تعدادی کامپیوتر برای جستجوی فهرست کامپیوتری تعبیه شده است . در این مورد باید توجه کرد که فهرست کامپیوتری در واقع فهرست مشترک یا فهرستگان کتابخانه های دانشگاه بوعلی است و مجموعه تمام کتابخانه ها را نشان می دهد. لذا باید در انتهای هر برگه به دنبال محل نگهداری آن کتاب توجه کرد و با توجه به آن برای مجموعه کتابخانه در این فهرست متعدد است و حتی با کمک یک کلمه از مشخصات کتاب می تون آن را از طریق «فیلد آزاد» جستجو کرد. بخش مرجع بخش مرجع در کنار بخش امانت و به صورت باز اداره می شود. فضای مطالعه مرجع برای خواهران و برادران تعبیه شده است. ساعت کار آن 8-17 است. کتب این بخش به امانت داده نمی شوند. سالن مطالعه علاوه بر سالن مطالعه مرجع در بخش مرجع، دو سالن مطالعه هر یک با ظرفیت حدود 120 نفر برای خواهران و برادران در طبقه همکف دانشکده علوم در اختیار دارد که از ساعت 8 تا 20 قابل استفاده هستند. در کلیه دانشکده ها نیز سالن مطالعه پیش بینی شده است .
سایر بخش­ها علاوه بر بخش های فوق، بخش های خدمات فنی، نسخ خطی، آرشیو روزنامه ها و کتابخانه دیجیتال هم وابسته به کتابخانه مرکزی هستند. در بخش خدمات فنی که در ساختمان مرکزی واقع گردیده فهرستنویسی متمرکز فارسی و لاتین تمام کتابخانه های دانشگاه صورت می گیرد و حاصل کار آنها برگه دان ها و نیز فهرست کامپیوتری است که دسترسی به مجموعه را به سریعترین و سهل ترین وجه ممکن میسر می سازد.  بخش انفورماتیک و خدمات کامپیوتری نیز در ساختمان مرکزی واقع گردیده که کلیه کارهای مربوط به گرفتن backup از همه اعضای کتابخانه و کارهای مربوط به سایت کتابخانه را انجام می دهد.